100-vuotias Iisveden Metsä Oy avasi ovensa yleisölle – Näitä asioita ihmiset halusivat sahan elämästä tietää
Stefano Creazzolle savolaisen mutkaton tasaisuus on jo vuosikymmenten takaa tuttua työpäivien kauraa. Maantieteellisen muotonsa vuoksi saapasmaaksikin tituleerattu Creazzon kotimaa Italia saatetaan meilläpäin tuntea vauhdikkaista autoistaan tai erinomaisesta ruuasta. Creazzo paljastaa meille tänään, mikä saa italialaisen höylärin tuntemaan samanlaista vetovoimaa Savoon ja kääntämään hoksottimensa kohti piskuista Iisvettä.
 

Vitsillä sisään – Lopputuloksena vankkaa bisnestä

 
Stefano Creazzo yhytti sahatavarateollisuuden dimensiot ensimmäisen kerran jo nousujohteisen 1980-luvun loppupuoliskolla, kun hän pestautui Cora Domenico & Figli Spa-nimisen yrityksen palkkalistoille.
 
Ikähaitarilla kisatessa Iisveden Metsäkin jää sadalla vuodellaan hopeaiseksi velipolveksi, sillä Coralle sama merkkipaalu napsahti tauluun jo vuonna 1919.
 

Olin heidän palveluksessaan töissä yhteensä 20 vuoden ajan. Yritys alkoi kasvamaan noihin aikoihin tosi nopeasti. Olin ruotsalaisten ja suomalaisten havupuutuotteiden tuotepäällikkönä. Meillä oli silloin todella pitkät tuoteluettelot ja isoja tuontimarkkinoita. Esimerkiksi Afrikka, Kanada ja Etelä-Amerikka, Creazzo muistelee.

 
1990-luvun puolen välin tuntumassa, hän tutustui Metsäntuottajat Oy:n yhteistyön kautta suomalaiseen Hasaan, Kuhmoon ja lopulta myös Iisveden Metsään.
 

Myimme suomalaista mäntypuuraaka-ainetta huonekaluteollisuuteen. Aloimme silloin hoksaamaan, että kuusellekin voisi olla olemassa markkinoita. Itävaltalaiset ovat olleet suurimpia kuusitavaran toimittajia Italiassa jo kauan. Suomalainen laatu oli kuitenkin paljon, paljon parempaa. Ensimmäinen italian asiakkaamme oli Galante-niminen yhtiö, joka valmistaa esimerkiksi kattopaneeleita. Alussa kaikki tuntui jopa hieman vitsikkäältä, mutta lopulta yhteistyöstä tulikin todellista ja vakavasti otettavaa bisnestä, Creazzo tarinoi.

 
Nykyisin Italia on yksittäisistä vientimaista ”Piimän” suurin.
 

Savolaiset supervoimat saapasmaassa: Tasaisuus ja erikoisuus

 
Iisveden Metsää ja italialaisia asiakkaita yhdistävät ketterän kompakti koko ja leppoisat perheomistusjuuret. Creazzon mukaan, suurin osa tuotteita ostavista asiakkaista on pieniä tai keskisuuria perheyhtiöitä.
 

Enemmistö Iisveden Metsä Oy:n tuotteita ostavista asiakkaista on 100 % perheyrityksiä, jotka valmistavat kattopaneeleita omille loppuasiakkailleen. Tuotannosta valmistetaan myös esimerkiksi karmeja tai viinilaatikoita, mutta huomattavasti harvemmin. Pienemmässä yrityskoossa on minusta se hyvä puoli, että yritysten myyjät ovat samalla kosketuksissa tuotannon kanssa. He tuntevat ja näkevät raaka-aineen laadun vaikutukset tuotannossa itse. Myös mahdolliset ongelmat, Creazzo kuvailee asiakaskunnan tyypillistä arkea.

 
Jos Itävalta on maantieteellisesti Suomea lähempänä ja markkinan suurin peluri, niin miksi sitten italialaiset eivät ostaisi kaikkia raaka-aineitaan sieltä? Creazzolla on valmiina millintarkka vastaus:
 

Itävaltalaiset toimittajat tekevät pääsääntöisesti neljän metrin mittaista tavaraa. Meidän vahvuutemme on kyky tuottaa toimituskohtaisia, erikoismittaisia tuotantoeriä. Olemme ainoa yhtiö, joka pystyy toimittamaan niin laaja-alaisesti eri mittoja. Se on meidän supervoimamme, Creazzo linjaa.

 
Ostajat ovat toki hintatietoisia ja kookkaammat kolossit voivat isompien volyymiensa kautta käyttää hinnoittelua taktiikkanaan, mutta alussa mainittu laatu ja tasaisuus vetävät lopulta pidemmän tikun:
 

Antaaksesi hyvää asiakaspalvelua, tuotteesi on oltava tasalaatuinen. Jokaisen rekka-autollisen on oltava laadultaan vähintäänkin samankaltainen, mitä edellinen kuorma oli. Jos laatu muuttuu, asiakkaalla on itsellään ongelma. Hän ei voi silloin valmistaa aiemmin toimittamaansa laatua myöskään omalle asiakkaalleen, Creazzo naulaa.

Sami Matilainen, työnjohtaja, Iisveden Metsä Oy

Savolaiset supervoimat saapasmaassa: Tasaisuus ja erikoisuus

 
Iisveden Metsää ja italialaisia asiakkaita yhdistävät ketterän kompakti koko ja leppoisat perheomistusjuuret. Creazzon mukaan, suurin osa tuotteita ostavista asiakkaista on pieniä tai keskisuuria perheyhtiöitä.
 

Enemmistö Iisveden Metsä Oy:n tuotteita ostavista asiakkaista on 100 % perheyrityksiä, jotka valmistavat kattopaneeleita omille loppuasiakkailleen. Tuotannosta valmistetaan myös esimerkiksi karmeja tai viinilaatikoita, mutta huomattavasti harvemmin. Pienemmässä yrityskoossa on minusta se hyvä puoli, että yritysten myyjät ovat samalla kosketuksissa tuotannon kanssa. He tuntevat ja näkevät raaka-aineen laadun vaikutukset tuotannossa itse. Myös mahdolliset ongelmat, Creazzo kuvailee asiakaskunnan tyypillistä arkea.

 
Jos Itävalta on maantieteellisesti Suomea lähempänä ja markkinan suurin peluri, niin miksi sitten italialaiset eivät ostaisi kaikkia raaka-aineitaan sieltä? Creazzolla on valmiina millintarkka vastaus:
 

Itävaltalaiset toimittajat tekevät pääsääntöisesti neljän metrin mittaista tavaraa. Meidän vahvuutemme on kyky tuottaa toimituskohtaisia, erikoismittaisia tuotantoeriä. Olemme ainoa yhtiö, joka pystyy toimittamaan niin laaja-alaisesti eri mittoja. Se on meidän supervoimamme, Creazzo linjaa.

 
Ostajat ovat toki hintatietoisia ja kookkaammat kolossit voivat isompien volyymiensa kautta käyttää hinnoittelua taktiikkanaan, mutta alussa mainittu laatu ja tasaisuus vetävät lopulta pidemmän tikun:
 

Antaaksesi hyvää asiakaspalvelua, tuotteesi on oltava tasalaatuinen. Jokaisen rekka-autollisen on oltava laadultaan vähintäänkin samankaltainen, mitä edellinen kuorma oli. Jos laatu muuttuu, asiakkaalla on itsellään ongelma. Hän ei voi silloin valmistaa aiemmin toimittamaansa laatua myöskään omalle asiakkaalleen, Creazzo naulaa.

 

Una soluzione completa! Aina on mahdollisuus löytää uutta auringon alta

 
Yhdeksi arkipäiviensä tärkeimmistä työtehtävistään Creazzo nimeää uusien mahdollisuuksien metsästyksen ja italiaanojen laatuhaasteiden syvällisen tuntemuksen.
 

Me emme voi koskaan lakata panostamasta lisää aikaamme markkinoiden ymmärtämiseen, sillä maailma muuttuu koko ajan ja meillä on aina uusia mahdollisuuksia kehityskohteiden löytämiseen, hän tokaisee.

 
Iisveden Metsän pitkä historiakin on ilmakuivatun kinkun ja spaghetti bolognesen kotimaassa jatkuvuudelle luottamusta henkivä puumerkki. Toinen tärkeä tekijä on Creazzon mukaan paikallistuntemus ja ratkaisukeskeisyys:
 

Tommy Lindströmillä on pitkä historia ja syvä tietämys Italian markkinoista jo 90-luvulta alkaen. Hän käy täällä Italiassa kahdesti vuodessa, tuntee asiakkaat henkilökohtaisesti ja osaa myös puhua italiaa sujuvasti. En usko, että Suomessa on ketään toista henkilöä, joka tuntee Italian sahatavaramarkkinan yhtä hyvin kuin hän. Aina valmis etsimään ratkaisuja mistä tahansa hinnoittelun tai toimituksen välillä. 100 % ongelmanratkaisija, Creazzo yltyy ylistyspuheeseen.

Sami Matilainen, työnjohtaja, Iisveden Metsä Oy
Hän muistaa hyvin Lindströmin ensimmäisen vierailun hänen kotonaan. Silloin Stefanon Giorgio-poika oli vielä aivan pieni. Käynnistä on muistona perhealbumeissa valokuvakin yhä tallessa. Nykyisin Giorgio opiskelee kaivosalaa Suomessa ja Oulun Yliopistossa.
 
Jos meillä Savossa margheritojen sijaan tuliaisiksi kuskataan ahvenkukkoa, niin mikä olisi Stefanon mielestä italialainen elämysvastine meille, joka kannattaa kokea?
 

Italiahan on viinien maa. Tiedät varmaankin sen. Täällä on tosi paljon erityyppisiä viinilajeja pohjoisesta etelään, riippuen minnepäin menet. Ja Grappaa. Tietysti Grappaa! Creazzo naurahtaa makeasti keskustelun päätteeksi.

 
Seuraavaa Piimäpostia odotellessa, voit tutustua kansainvälisen kuusimanagerimme Pekka Sainion johdolla lisää Iisveden Metsän tuotannon vientimarkkinoihin tästä .