Lastauspihan Tetristä ja paketit oikeisiin kyyteihin
Karttulassa sijaitsevalla kotimaatilallaan metsänhoidon käytännön oppimääränsä halkonut Niko Kumpusalmi tottui viettämään arkensa rekan ratissa. Jopa yli 12-tuntisiksi vierähtäneiden ajopäivien aikana kypsyi päätös kokeilla uusien tuulien havinaa.
”Kun oli kuukaudessa noin 200 tuntia työtä, niin ei siihen paljoa muuta elämää mahtunut. Niinpä päätin kysyä olisiko sahalla hommia. Metsäala oli tullut jo rekan ratissa tutuksi, kun olin nähnyt mistä tavara tulee ja mihin se menee, Kumpusalmi kertaa päätymistään kesätuurarin pestiin.
Iisveden Metsä Oy:ltä löytyi Kumpusalmelle entuudestaan tuttu kasvo, kun aiempi koulu- ja kämppäkaveri Heikki Häyrinen työskentelee myös lastauspihalla ja linjastotöiden ääressä.
Haastattelumme hetkellä Kumpusalmi tuuraa trukkikuski Kalle Hännisen lomakautta. Trukin ohjaaminen onkin lupsakan luontevaa ja varmaotteista.
Raskaiden ajokkien käsittelykokemusvuosien lisäksi, Kumpusalmen logistiikka-alan ammattikoulutukseen kuului Tanskassa läpäisty 1,5 viikon trukkikurssi. Sen tunnelma ja laatu karaisivat nostojen ja lastausten tarkkaavaiseen suorittamiseen.
Loppukokeessa 4-5 valvojaa seurasivat koko ajan kaikkea, mitä teit. Se oli aika kuumottavaa. Yhtenä tehtävänä oli sovittaa 12 metriä leveä palkki 7 metriä leveästä oviaukosta sisään. Valvojat myös testasivat keskittymiskykyä häiritsemällä tahallisesti suoritusten tekemistä kyselemällä kokeen aikana kaikenlaista kummallista, Kumpusalmi muistelee hieman huvittuneena.
Hytissä näkyvistä ohjauspaneeleista ja pakettien siirtelystä näytön karttapohjalla tulee mieleen väistämättä 1980-luvun menestyspeli Tetris. Kuten pelissäkin, pakkauslinjan päähän ilmestyy aina uusi pakkaus, jota sovitellaan ja ladotaan oikeisiin koloihin. Sitten se katoaa lastauspihalta oikeaan kyytiinsä.
Ei se koko, vaan yhteiset tulokset
Ensimmäiset kaksi kuukautta kesätyöpestistä ovat synnyttäneet positiivisen mielikuvan työstä ja työyhteisöstä.
Mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia ei ole tullut eteen. Maalaisjärjellä täällä pärjää hyvin pitkälle. Kun kuormat ovat keskenään erilaisia, kahta samanlaista päivää ei oikeastaan ole, Kumpusalmi kuvailee tuntemuksiaan.
Kun Kumpusalmesta tiedustelee, onko hän havainnut toiminnassa jotain yllättävää, hän miettii hetken. Sitten hän nostaa esiin työporukan hitsautuneen yhteistyön merkityksen.
Onhan tämä pieni saha verrattuna moneen muuhun tällä alalla, mutta isoakin tulosta saadaan pienellä porukalla tehtyä, kun yhteishenki on näin hyvää ja kaikki tulevat toimeen keskenään, Kumpusalmi toteaa.
Kun paketit on lastattu, viheriöt kutsuvat
Trukin käskyttämisen vastapainona Nikolle toimii frisbeegolf, jota hän pelailee harrastehengessä kavereidensa kanssa.
Kuopion Puijolta löytyy lähin SM-tasoinen rata, mutta Suonenjoen oivalliset lajiolosuhteet ja niihin satsaaminen saavat Kumpusalmelta vuolaasti kehuja.
Suonenjoen Jäähallin kupeesta lähtevää rataa on kehitetty siitä lähtien, kun se perustettiin. Alussa rata oli 9-väyläinen. Nyt se on kasvanut jo 23-väyläiseksi, Uuttu vastaa
Frisbeegolfin sääntöihin pätevät samankaltaiset säännöt kuin golfiin. Väylillä on omat tasoituslukutavoitteensa, joita kuvataan par-luvuilla. Par 2-väylät ovat helpoimpia. Vitosväylät ovat normaalimpia.
Frisbeegolfia voi pelata talvisinkin, jos haluaa. Minulla ei kyllä tule pelattua, kun näpit jäätyvät, Kumpusalmi naureskelee
Tällä hetkellä elämä kuljettaa entistä automiestä päivä kerrallaan eteenpäin. Kesähommiin on moni tullut ja ensimmäisissä hommissa voi piillä pitkäikäisen tulevaisuuden alkujuuret.
Uutta juttua odotellessa voit lukea, miten kesätyöntekijäksi sahalle viisi vuotta sitten tulleen Sami Juntusen työura eteni ja millaisia ajatuksia hänellä on nykyisetä tuotantojohtajan pestistään.
Pääset lukemaan jutun tästä.