Timo ja Antti Tukiaisen reitti puunkuljetusalan yrittäjiksi on kulkenut isän hytin ja omaehtoisen innostuksen kautta. Pohjois-savolaisen
Kalla Forest Oy:n:n osakasyhtiötä
H. Tukiainen Oy:tä luotsaavat veljekset luottavat siihen, että hyvinvoivat ja asiakaspalvelutaitoiset kuskit ovat menestyvän kuljetusbisneksen tehokkain moottori.
Ensin hypättiin kyytiin – myöhemmin päätettiin yrittää
Tukkilajittelun parkkipaikalle kaartaa hopeanharmaa pakettiauto, josta nousee ylös kolme herrasmiestä. Jokaisen takissa ja lippiksessä lukee ”since 1952”. Helsingin olympialaisten ja ensimmäisten suomalaisten Coca-Cola-pullojen vuosi. Samaan aikaan Pohjois-Savon Kaavilla sai alkunsa Unto Tukiaisen perustama kuljetusyritys, joka toimii nyt jo kolmannessa polvessa.
Nyt yli 70 vuotta myöhemmin, H. Tukiainen Oy:n omistajien Timo ja Antti Tukiaisen lisäksi kädenpuristuksensa tarjoaa Timon poika Otto Tukiainen.
Haastatteluhetken aattona Itävallassa jääkiekkoturnauksessa kultaa voittaneella Otolla on menossa TET-harjoittelujakso. Isän kyytiin ja huoltohallin touhuihin mukaan hyppääminen on ollut luonteva ratkaisu.
”Ajamaan ei olla ihan vielä päästy. Tämä viikko on mennyt selvittely- ja huoltotöitä tehdessä”,
Veljekset Antti ja Timo ovat kulkeneet keskenään hyvin samanlaisen reitin puun ajoon 1980-luvulta alkaen. Ensin kavuttiin isä-Heikin Volvon kuljettajan penkin taakse ja hyttiin. Siitä matka jatkui ammattikoulun penkille Kuopioon ja kuljetusalan opintoihin.
”Armeijassa ajoimme rekkakortit. Myöhemmin suoritimme liikennelupakurssin. Siitä meni vielä monta vuotta, kun päätettiin jatkaa yrittäjinä. Olemme käyneet yrittäjän ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot. Ne ovat antaneet paljon oppia siihen, miten liiketoimintaa pyöritetään. Nyt olemme olleet MKY:n kautta mukana metsäalan johtamisakatemiassa. Se on puhtaasti johtamiskoulutusta”, Antti ja Timo käyvät läpi opintojen polkua.
Kalpassa hyökkääjänä maaleja mätkivä Otto ei ole tehnyt vielä lopullista päätöstään urasuunnasta. Timo korostaa, että omaehtoisuus on ammatin valinnassa tärkeää.
”Ei meitäkään ole kotona mitenkään pakotettu tätä yritystoimintaa jatkamaan. Ihan omasta halusta kaikki on lähtenyt. Ja niinhän sen pitäisi ollakin”, hän linjaa.
Puukuski on käyntikortti – tuli mitä tuli
Puun kuljettamista pidetään autoilun kuninkuuslajina. Haastavimpana tehtävänä Tukiaiset pitävät puiden kuormaamisen ja siirtämisen pois laanipaikoilta talviolosuhteissa. Puukuskin todellista ammattitaitoa mittaavat kannukset ovat monen asian summa.
”Kuskin pitää hallita tietokoneet, nosturin käyttö ja ajaminen. Sen lisäksi on oltava asiakaspalvelutaitoa. Puukuski on yleensä se viimeinen kontakti metsänomistajaan. Vaikka tämä on hyvin itsenäistä työtä, niin hyvistä sosiaalisista taidoista on paljon hyötyä”, Timo sanoo.
Kaikilla on omat kiireensä. Joskus voi olla kitkoja vuorovaikutustilanteissa. Kireissäkin tunnelmissa pitää kuitenkin huomioida, että metsätien varressa ollaan edustustehtävissä.
”Kun tukin päässä lukee metsäyhtiön nimi, niin helposti se huonosta käytöksestä annettu palaute kohdistuu sinne. Kuskin toiminta on työn tärkein käyntikortti”, Antti alleviivaa.